Slumpmässiga inlägg


Blog Archive

(c) megastorm.se devylia @ gmail.com. Använder Blogger.
- -

PostHeaderIcon Säg emot! Om debatten kring Mafia 2

Det har just blommat upp en debatt ifråga om spelet Mafia 2 sexistiska utplacerade Playboy-tidningar. Debatten började med att Familjenspel gick in på Gamereactor och skrev i Petters blogg, där Petter beklagade sig över att 2K antagligen skulle gå med förlust i och med att Mafia 2 sålt så pass dåligt. Han nämner inte någonstans i texten att detta kan ha någonting att göra med att väldigt många köpare är kvinnor och att kvinnor kanske inte uppskattar strategiskt utplacerade nakenbilder lite här och var i spelet.

Det som Familjenspel vågade göra var att ifrågasätta Petter i kommentarerna därpå han fick ganska nedlåtande svar från densamme. Att Petter använder sig av någon slags härskarteknik där han nedvärderar både kvinnor och genus är ju bara pinsamt. Desto bättre att Familjenspel står på sig och vågar säga emot!

Och just att säga emot är viktigt. Är det någonting som känns fel så måste man våga säga emot. Hur ska man annars komma åt orättvisorna här i världen? Oavsett hur stora eller små dessa orättvisor kan verka.

Samla alla och få en trophy.


Själv så störde jag mig inte direkt på tidningarna. Jag tyckte mest att dem var ett pinsamt inslag som förtjänar att ifrågasättas. Att spelet sedan har massor av lättklädda kvinnor lite här och där i spelet gjorde mig ingenting. Men just tidningarna störde mig.  Tidstypiskt kanske? Inte en chans. Playboy kom ut för första gången 1953 och då var spelet ju till och med nästan slut. Att man samlat tidningar sedan 1945 är ju inte bara dålig marknadsföring med kvinnor som säljobjekt, utan också helt missvisande rent historiskt.

3 kommentarer:

Familjenspel sa...

Håller såklart med dig! Tack för att du belyser det hela du med!

EmmyZ sa...

Jag tycker att tidningarna i sig är ett onödigt inslag men inte att det gör det till ett sämre spel.

Däremot gillar jag inte, som jag också skrev hos Familjenspel, det sätt Petter tar kritik på. Det vill säga inte alls. Varför inte ta debatten istället för att bara hugga och nedvärdera?

Niklas sa...

Ja, men Petter känns mest fjantig. Dem är inte så lätt att debattera med. Omöjliga till och med.

Skicka en kommentar

Nya kommentarer

Tävling


Follow megastormse on Twitter

Gillar ni den nya desingen på megastorm?

Världens bästa tyckare

Blogger TemplatesTop Commentators Widget for Blogger